Zanemarujući gotovo cijelu povijest umjetnosti od renesanse
naovamo, Coleman se vraća Hieronymusu Boschu i srednjovjekovnom imaginariju i
simbolizmu, alegoriji, biblijskoj naraciji i ikoničkom crtežu, bivajući pri tom
čudovišnom figurom iz noćnih mora suvremenog, apstrahiranog umjetničkog i
svakodnevnog života. Umobolni, ubojice, porno-kraljice,
cirkuski frikovi, filmske zvijezde, prijatelji i članovi obitelji stripovski su sveci njegova pakla.
www.joecoleman.com
video
Joe Coleman: Joe je u detaljima
Egzorcizam, alkemija, misticizam, sve je to prisutno u mojim
djelima, ali u praktičnom, instinktivnom smislu bitno osobne potrebe. Mnoga od
spomenutih obilježja uočljiva su pri prvom susretu s mojim slikama. Moji
portreti mogu se shvatiti kao svojevrsno seciranje duše. Slike su grobnice u
kojima leže sve stvari koje određuju život. U središtu su krhke kosti, meso i
odjeća. Uokrug središta razasuti su predmeti bitni za pojedinu životnu priču.
Domovi u kojima se taj život zbivao i kroz koje se izražavao. Važni prijatelji
i obitelj. Presudni događaji. Snovi. Sve misli i riječi kroz koje se taj život
očitovao i one koje su uporabljene da bi ga se opisalo. Sve je to, s jednakom
važnošću, predstavljeno na površini slike.
Gledana
iz daljine, slika je izravno suprotstavljena gledatelju; prepuna je
informacija. Kako se gledatelj približava slici, broj informacija raste.
Upotrijebi li povećalo ili posebne leće koje sam rabio pri izreadi slika,
gledatelj će otkriti mikroskopske slike koje nisu tek dio teksture, nego sićušni,
jednostavni prizori koji proširuju priču.
Neke
pojedinosti skrivene su pod vanjskim slojem slike. Tako sam, primjerice, sate i
sate proveo istražujući i slikajući džepni sat jedne povijesne ličnosti, da bih
potom preko sata naslikao džep.
Proces se
zbiva bez prethodnog skiciranja. Svaki put oslikam pedalj platna, bez određenog
redosljeda, i puštam slici da mi se polako otkriva. Pomno istražujem određenu
temu, a filtriranjem informacija u meni i njihovim prenošenjem na platno stvara
se gusto prepleten pripovjedni uzorak. To je jedini poredak u koji vjerujem.
Važne su mi samo pojedinosti, dok kompoziciju ne smatram osobito bitnom. Ona će
se ionako otkriti sama.
U
mikroskopski svijet uranjam povećalom kakvo rabe draguljari i kistom s jednom
dlačicom. Gradim scenografiju, šivam kostime i glumim sve uloge. Postajem osoba
koju slikam; možda bi se u smislu glumačke metode moglo reći da 'preuzimam
ulogu Boga', o čemu pišu brojne knjige koje se bave okultnim. Naime, jedino
tako uspijevam prizvati nečiju dušu.
Oslikana
površina je fino pjeskareno drvo, zalijepljeno na još jedan komad drva u kojem
se nalazi tkanina vezana uz osobu na slici ili neki predmet koji osobno vezujem
za tu osobu. Između oslikanog okvira i oslikanog drva uvijek ostavljam nekoliko
centimetara prostora, pa se čini da slika pluta u okviru.
Na slici
Mama/Tata prikaz pluta na stvarnoj odjeći mojih roditelja. Majčinoj haljini od
crnog satena i očevoj košulji, koju je kao američki marinac nosio u bitki kod
Iwo Jime. Dvije tkanine spajaju se točno na mjestu na kojem sam ujedinio
njihova raspolovljena tijela. Na slici Njujorški gusar prikaz pluta na košulji
koju je Elmo Patrick Sonnier nosio u trenutku smaknuća. Ljubavna pjesma, pjesma
u slici koju sam posvetio svojoj supruzi Whitney Ward, pluta na plahti na kojoj
smo se ševili, dok četiri kuta okvira sadrže pomiješane dijelove tijela: cistu
s mojeg vrata ispunjenu Whitneynom krvlju, Withneyne nokte pomiješane s mojom
kosom, itd....
To
fetišističko tretiranje objekata djelomice je posljedica mojega katoličkog
odgoja, ali je riječ o aspektu katolicizma koji je duboko ukorijenjen u
poganskim ritualima. Predmeti imaju magične moći. To uvjerenje toliko me duboko
prožima da sam vlastiti dom pretvorio u svetište straha, žudnje i misterija.
Posjedovati magičan predmet znači posjedovati predmet moći. Uporaba magičnih
predmeta presudna je za moje slike. Kod slike Njujorški gusar, Sonnierova
košulja izvlači na površinu moć čudovišta i na određen je način utjelovljuje. U
Ljubavnoj pjesmi predmeti štite i obesmrćuju strast što je dijelimo. Na slici
Mama/Tata oni su tjelesni podsjetnici na moje stvaranje i prošlost.
Magične
sastavnice mojih performansa imaju korelate, ali ih valja tražiti u kraljevstvu
svećenika ili šamana. Kao tinejdžer na tijelo bih si pričvrstio eksplozivnu
napravu kućne izrade, koju sam sklopio u jednoj od majčinih posuda za kolače.
Napravu sam nosio na prsima, a skrivao sam ju pod očevim košuljama koje su mi u
to vrijeme bile prevelike. Oboružan napravom, upadao bih u domove nepoznatih ljudi
i pretvarao se u buktinju; dim i zbunjenost koristio sam za bijeg. Poslije sam
taj izvorni čin terora u predgrađu pretvorio u performans. Kao profesor
Momboozoo (ime je nastalo stapanjem roditeljskih sila) u alternativnom
njujorškom performansu 'Kuhinja', održavao sam apokaliptički obred,
samo-zapaljivao se, odgrizao glave živim štakorima, da bih na kraju sve
posjetitelje istjerao iz kazališta lovačkom puškom. Vatra i eksplozije su
elementarne sile; odgrizanje glave živoj životinji obred je prelaska. Tim sam
postupcima dosezao više razine bivanja. Riječ je o putu od transgresije u
transcendenciju i, konačno, pred-civiliziranu egzistenciju, putu koji je u meni
izazvao snažnu duševnu dramu, otpustio duboko ukorijenjene sukobe iz
djetinjstva i stvorio postupnu katarzu nakon koje je performans profesora
Momboozooa završen.
Na mojim
slikama postoje brojne razine na kojima se povezuju drevno i moderno, pogansko
i kršćansko. One uz to stvaraju kulturalni odjek koji mi se vraća u čudesnim
šifriranim simbolima kao kada je voditelj kviza i borac za prava životinja Bob
Barker zatražio da me se privede jer sam tijekom performansa odgrizao glavu
mišu. Optuživši me u tisku, taj lajavac učinio mi je golemu uslugu. Ili kada me
bostonska policija uhitila nakon performansa u bostonskoj udruzi filmskih i
videoumjetnika, tijekom kojeg sam eksplodirao obješen nad publikom. Na
uhidbenom nalogu pisalo je 'Joe Coleman poznat i kao dr. Momboozoo', a sudac me
optužio zbog 'posjedovanja paklene naprave'. Ta optužba, prema riječima mojeg
odvjetnika, nije izrečena od početka devetnaestog stoljeća.
Bez
obzira na to što radim, zanimaju me samo pojedinosti; cijela slika otkrit će mi
se kad to poželi, ili neće.
S engleskog preveo Višeslav Kirinić
Durch die Nacht mit Asia Argento und Joe Coleman
Nemacki TV show u kome se dve poznate licnosti sastaju u nekoj svetskoj metropoli i onda posecuju razna zanimljiva mesta i pricaju kojesta. U ovoj epizodi Asia Argento, glumica i naravno cerka kultnog talijanskog rezisera, dolazi u posetu slikaru Dzou Colemanu. E sad zasto je to bitno, pa zato sto je Joe Coleman jedna veoma izuzetna faca, prvi put sam se susreo sa njegovim radom na omotu mog naj-naj-omiljenijeg dokumentarca "Charles Manson Superstar", a kasnije, 2007. i u mozda najboljem dokumentarcu ikada napravljenom o nekom serijskom ubici "Albert Fish - In sin he found salvation", gde pored njegovih neobicnih slika koje su upecatljive i lako prepoznatljive po stilu, mozete da vidite i njega licno u svom malom kucnom muzeju tj. ODDITORIUM-u, u kome izmedju ostalih zanimljivih eksponata poseduje i pismo Alberta Fisha koje je ovaj poslao majci devojcice koju je ubio i pojeo, gde do detalja opisuje taj chin. I naravno kao kolekcionar Joe Coleman je logicno i ekspert jer se na svojim slikama, tj. portretima bavi chitavim zivotima serijskih ubica i ostalih faca tog kalibra na vrlo specifican nacin, pa igra i bitnu ulogu u dokumentarcu - ko je gledo zna kakva je to faca. E, a ovde Asia dolazi kod njega direktno kuci i onda imamo prilike da pogledamo dosta slika i eksponata iz ODDITORIUMA, znaci sliko je portrete svima redom, i Hudinija, i raznih drugih neobicnih faca a naravno serijske ubice su mu omiljeni likovi, pa tako moz da vidite i po meni nabitniju licnost americke istorije i pop kulture uopste, naravno Ed Geina, zatim portret Henrija Li Lukasa po cijem liku i delu je snimljen kultni igrani film "Henry - Portrait of a serial killer", onda metak kojim je ubijen Le Osvald, nozeve nekih ubica i kanibala, i razne druge bizarne predmete, znaci to ne moze a da ne bude zanimljivo. Posle prolaska kroz taj njegov privatni muzej Coleman izvodi Asiu u vecernji izlazak na razna mesta po Nju Jorku, i usput caskaju o horor filmovima njenog caleta, o raznim privatnim stvarima, srecu se sa jednim madjionicharem, posecuju Freak Show, i tako dalje, ali ono sto je najbitnije i zasto sam izabrao bas ovu epizodu, je upravo Joe Coleman i njegova razmisljanja o strahu, smrti i zato ovaj kratki dokumentarac zaista od srca preporucujem svima, jer Coleman je jedna od retkih zivih licnosti koje ja cenim, jer moji "heroji" su obicno sve mrtvi ljudi, il' na dozivotnim robijama, a evo coveka, sto se kaze zivi-hodajuci svetac, koji nam prikazuje Nju Jork kakav slabo poznajemo i ima jedna poenta na kraju koju mora da se vidi. Znaci izuzetno, naravno sve je na engleskom, ima nemacki titl ispod i mora, mora, ali mora da se pogleda, jer nigde drugde ovakve stvari necete moci da vidite, to vam garantujem. Kome ovo bude zanimljivo postavio sam i link ka oficijelnom sajtu Dzoa Kolemana, i jos par tih portreta kojih nema u dokumentarcu, pa da se to sve detaljno overi, kako i prilici. (51 min)
abraxas365dokumentarci.blogspot.com/
Patricia Rosoff: Joe
Coleman
Mudrost Joea Colemana, kako bi on želio da vjerujete,
mudrost je umobolnih i svetaca, luđaka, serijskih ubojica, porno-kraljica i
cirkuskih freakova.
On je umjetnik u službi ogoljavanja naše fascinacije takvim
prljavim i odvratnim arhetipovima. Njegovo je načelo stajati izvan pristojnog
društva, nadmoćno načelo koje još više uznemiruje zbog toga što on nije niti
lud niti opsjednut, niti izoliran, niti nedodirljiv, nego samo – i to s
predumišljajem – heretičan poput pakla.
Coleman je bio dijete nasilja i frustracije, s maštom
sklonom ceremonijalnosti... Njegova majka – opsesivna katolikinja – bila je
izopćena zbog razvoda od svojeg prvog muža kako bi se udala za njegova oca,
nasilnu alkohoričarsku »niškorist». Igralište njegova ranog djetinjstva bilo je
groblje s druge strane ulice; njegova mašta bila je oblikovana Biblijom i
čudnim svijetom Hieronymusa Boscha.
Malen i stidljiv, zahvaljujući svojoj majci uvjeren kako je
poseban, zlostavljan u školi, Coleman je prvo, i to doslovno, digao oružje na
svoj bijes kada mu je bilo petnaest postavivši seriju petardi po svojim prsima,
upavši na zabavu u susjedstvu i dig(nu/a)vši se u zrak. Odtada pa nadalje,
skandal je postao njegova karta za uspjeh.
Coleman je mitologizirao svoj život u neku vrstu epskog
putovanja – u anti-hodočasničku pripovijest. Prîča je uravnoteženo, s mnogo
humora, s užitkom ističući znakove i kobne predznake, optužbe i obrane.
Osnovnu školu započeo je u razredu za emocionalno
poremećenu, retardinu i djecu s posebnim potrebama. Kada mu je bilo deset
godina, od Lady Bird Johnson dobio je likovnu nagradu (koja je bila dio njezine
kampanje Make America Beautiful), za svoj crtež smeća. U dvanaestoj, podmentuo
je požar u školskom igralištu. U petnaestoj, počinio je prvu od svojih
«eksplozija po zabavama». Do svoje dvadesete, osnovao je bend pod imenom The
Steel Tips, koji je prvi put nastupio 1975., a 1976. se upisao u Školu za vizualne umjetnosti. U svojim
nastojanjima naišao je na sveopću osudu: «Ti to ne možeš», rečeno mu je. Ipak
je to učinio, i bio izbačen nakon dvije i pol godine.
Colemanov život kaounderground-osobe ozbiljno započinje u to
vrijeme. Počeo je objavljivati svoje stilizirane stripove-crteže sredinom
70-tih (prvi je bio Bizarni seks), a sa svojim prvim svjetskim umjetničkim
performansima započeo je ranih 80-tih. Nakon njegova prvog službenog odraslog
performansa (poznatog kao Doug Sprag – podvala) u kojemu je Coleman utjelovio
pokojnog kolegu na godišnjici mature na kraju se digavši u zrak dinamitom,
ubrzo je slijedio njegov prvi umjetnički svjetski performans u The Kitchenu u
New Yorku 1981. U to vrijeme, počinje razvijati svoj zreli slikarski stil, mada
rijetko izlaže. Do kasnih 80-tih, njegovi problemi s policijom u Los Angelesu i
Bostonu rezultirali su s nekoliko uhićenja i sudskom tužbom zbog odsijecanja
glava miševima u šokumentarnom filmu Mondo New York.
Coleman
nikada nije bio predstavljen u galerijima, niti je tome težio. Umjesto toga,
Coleman je izlagao po raznoraznim okupljalištima koja su često uključivala
takozvane «umjetnike-autsajdere», premda niti njegov pristup radu niti njegovo
obrazovanje nije prikladno proglasiti naivnim.
«Umjetnost
autsajdera je vrijedna zbog toga što govori 'Ja istinski vjerujem'», kaže
Coleman. «Ako me želite okarakterizirati kao autsajdera, to je O.K. Izbacili su
me [iz umjetničke škole]). Ali ja nisam nepismen; to je zbog toga što ne mislim
'ispravno'. Veliki dio moderne umjetnosti zasnovan je na ironiji, koja prezire
logiku. Autsajder posjeduje logiku koju razumijem i cijenim.
«(Likovni) kritičari misle da sam lud, no kako možete znati
da sam lud?», nastavlja. «[Promatrači] možda ne shvaćaju što radim, ali su
upleteni. Jedino je bitno što to znači tebi. Svatko je likovni kritičar. Ja ne
kažem da je moja umjetnost za svakoga, ali znam što mene pokreće.»
«Ako pogledate moje slike,» objašnjava, «sve one govore
isto: stvari koje odbacujem su stvari koje su dio takozvane civilizacije – ono
što su izmislili ljudi pokušavajući stvoriti plemena – koje zapravo kažu da ako
želiš živjeti pod ovom zastavom – moraš postupati po tim i tim pravilima.
Charles Manson mi se sviđa zbog toga što je imao kodeks: odnos prema obitelji.
Kriminalce volim zato što žive po kodeksu časti. Među kriminalcima postoji
kodeks časti – koji nema nikakve veze s onim što vam društvo prikazuje kao
dobro ili loše.»
Coleman uživo zaista nije tako zastrašujući tip. Omalen,
lucidan, blag, ciničan, čini se da ga njegova publika zabavlja isto kao što ga
zabavlja i prikazivati sebe kao mitologijskog
vodiča.
Ovih dana živi i radi u malenom studiju u Brooklyn Heightsu.
Njegov skromni stan i skučeni radni prostor raspršeni su prema (vanjskim)
rubovima. Središnji dio tog prostora predstavlja njegov privatni muzej koji on,
cereći se, naziva "Odditorium". Ova zbirka neobičnih stvari, vjerskih
relikvija, medicinskih sprava, neobičnih medicinskih uzoraka i voštanih
muzejskih figura tvori arhivu koju je skupljao od djetinjstva.
"Odditorium" je mračan prostor, poput svetišta,
sumoran, s baršunastim zavjesama i perzijskim sagovima i natrpan svim vrstama
jezivih predmeta. To je njegov privatni muzej bizarnosti, sastavljen od dokaza
o najtamnijem, najizopačenijem dnu ljudske mašte. U njemu, nalazimo se u nekoj
vrsti arhaičnog bestijarija sačinjenog od nakaza prirode (dvoglavih telića,
medicinskih crteža čovjeka-slona, deformiranog fetusa sačuvanog u
formaldehidu); društvenih psihopata (tu su dokumenti o serijskim ubojicama Edu
Geinu i Carlu Pantramu, kao i o ljudožderu i pedofiličnom ubojici Albertu
Fishu); časopisa o medicinskim eksperimentima; katoličkih relikvijara i života
svetaca; inkvizicijskih sprava za
mučenje; plakata živih boja. Sve je to s punim poštovanjem izloženo u
viktorijanskom salonu koji je srce toga prostora.
«Smatram ovu zbirku svojom obitelji», kaže Coleman prilično
jednostavno objašnjavajući. «Obitelj su također i ljudi koje puštam u tu
obitelj.»
«Recimo, gledate ovu figuru Isusa Krista u relikvijaru,»
nastavlja Coleman, «i bebu u medicinskom muzeju i ruku ubojice u muzeju
zločina. Oni su (međusobno) zamjenjivi. Svaki od njih ulijeva neku vrstu
strahopoštovanja – baš kao i striptiz-barovi i cirkuske predstave. U kršćanskoj
kulturi prezirali su mračne bogove, mračnu stranu ljudske duše. Smatram jednako
vrijednim istočne religije i kršćanstvo – kao i vudu i sotonizam.
Ako hoćete, to je hereza, ali isto tako i suvisla lucidnost.
Radi se o tome da je Joe Coleman showman, a ne šaman, premda mračne vještine
nisu nešto što on ne cijeni. Za njega, u pitanju je duhovnost kao takva, a
veliki ponor u srcu moderniteta, sa svojim zagrljajem racionalnog i takozvanog
estetskog, čega nema u radu poput njegova, zapravo je kriza duhovnosti.
Njegov svijet možda nije lijep, niti je siguran, ali je
zato, prema Colemanu, jednostavno- istinit.
«Držim se crnog humora,» kaže Coleman. »Netko tko je zaista
na nekom usranom mjestu, boluje od raka, recimo, zbija šale (na svoj račun) –
cijela soba se zgraža. Ironija pokazuje da ste iznad toga. Crni humor nije(?)
iznad zmijske jame.*»
U tom pogledu, Coleman je srednjovjekovna duša, upletena u
epsku borbu za doticaj s neodredivim, i koja postojano stoji na razmeđi raja i
pakla.
«Život – to je misterija,» kaže Coleman. «Priroda je samo
probiranje stada za klanje, probiranje djece koja ne rađaju. Mi pokušavamo
postaviti stvari tako da se sve vrti oko nas. Priroda može smisliti nešto
bolje. Mislite da je imate pod kontrolom, ali to je prilično pogrešno.»
I tako imate «problem» s umjetnikom Joeoem Colemanom, kojega
je na Venice Beachu uhitila kalifornijska policija kao «ribojebačkog
sotonistu», nakon što je, kako kaže, uživo izveo performans s mrtvom ribom koja
je visila iz rasporka na njegovim hlačama.
Poznati kolekcionar umjetnina Mickey Cartin, Colemanov rad
smatra umjetnošću samilosti.
«[Coleman] slavi čudaka kao užasan simbol obespravljenih,»
kaže Cartin, «koji će za 5 dolara učiniti sve. On je prilično nadaren showman;
miran, povučen tip, no voli tu vrstu pozornosti. On nipošto nije neautentičan,
ne boji se reći upravo ono što misli. Smatra nas odgovornim za svu tu
nakaznost. U njemu leži neumitni katolicizam.»
«Tu je također i taj element lošeg dečka,» nastavlja Cartin.
«Prvobitno, njegov motiv je bio šokirati, razbjesniti, uvrijediti, izrugati se.
No zatvorio je puni krug...»
«Joe je beskompromisan u svojem radu, ni na koji način se ne
pokorava,» dodaje Cartin. «Napravi 5-6 slika godišnje i ima listu čekanja od
20-30 ljudi koji ih žele. Radi svaki dan, od 9 ujutro do 1 popodne, ruča, zatim
radi od 2 do 6. Ide na odmor. Pristojan je, odan, častan. Ne želi se obogatiti
[od svojih slika], želi samo slobodu kako bi ih mogao stvarati. Osjećam se
sretnim što znam nekoga kao što je on – ne postoji nitko poput njega. Osjećam
se povlaštenim što ga poznajem.»
Colemanova metoda, unatoč činjenici što koristi akrilne
boje, ima mnogo više sličnosti sa slikanjem ikona ili iluminacija na svetim rukopisima
nego sa suvremenom umjetničkom praksom.
Poput slikara ikona, poseže za nekom vrstom duhovne
komunikacije s likovima koje slika, pregovaranjem postižući «sličnost» u smislu
da su njemu te slike neka vrsta mističnog pandana likovima koje predstavljaju.
Poput samostanskog iluminatora koji iskazuje Božju riječ, on slikanje ne vidi
kao stvar kompozicije i estetike (zbog čega je izbačen iz Škole vizualnih
umjetnosti u New Yorku), nego kao ekstatično mistično općenje sa smislom.
Ovaj sustav uvjerenja obilježava svaki aspekt njegova procesa, od intimnosti s kojom radi –
upotrebljavajući «optičku masku» (povećalo) kako bi im(?) se približio dovoljno
da izrazi minijaturni detalj koji je karakterističan za njegov stil – do
potpuno intuitivnih značenja njegove kompozicije. Započinje, doslovno, onda
kada ga pokrene duh, gradeći sliku komadić po komadić onako kako mu se ostali
smisleni likovi, fraze i suodnosi sami nameću. To je također u znakovitom kontrastu prema uobičajenim metodama
umjetničkih škola i podcrtava tu esencijalnu «herezu» koja ga dovodi u
neprilike s elitnim likovnim kritičarima.
Kustos Nicholas Baume kaže da to Colemana čini jednim od
istinskih originalnih umjetnika našeg vremena.
«U posljednjih 20 godina slikari su razmišljali samo o tome,
gdje to ide slikarstvo. Coleman je zanimljiv zbog toga što je odbacio glavna
postignuća slikarstva [od Renesanse naovamo] i vratio se Hieronymusu Boschu. U
izvjesnom smislu okrenuo se srednjovjekovnom interesu za estetiku –
srednjovjekovnom simbolizmu, alegoriji, biblijskoj naraciji i metaforičkom
prikazu. U svojem marljivom istraživanju, Coleman je potpuna suprotnost,
naprimjer, Andyju Warholu čija je umjetnost bila zasnovana na polaroidnim
fotografijama. Nasuprot tomu, Coleman slika autentične historijske likove. To
nisu nužno ljudi koje je mogao sresti, ali to su ljudi koji pobuđuju njegovu
maštu potaknutu njegovim zanimanjem da shvati što je to u njima».
Dakle, ono što je u cjelini značajno, jednom kada vidite što
se krije iza gotovo adolescentske opsjednutosti tabuom - što je dominantan
dojam o Colemanovu stilu – iza mješavine
P.T. Barnuma i srednjovjekovne Knjige Kellsa – to je način na koji
njegov stil dotiče inače netaknuto drhtavo tlo kolektivne psihe. Vraćajući se,
doslovno, u mračna vremena, on uspijeva pokupiti nit za koju želimo misliti da
smo je ispustili, no Coleman tvrdi da se ona nalazi u našoj DNA.
Coleman je počeo privlačiti našu pozornost doslovno dižući
sebe u zrak. Njegov prvi rezultat bio je kaos – vatra i sumpor, panika i zbrka
– i to ga je zadovoljavalo. Nakon toga se okrenuo prikazivanju upravo onoga što
smatramo odvratnim.
Ukratko, on je najznačajnije čudovište dvadesetostoljetne
noćne more, stvoren iz naše najmračnije, srednjovjekovne mašte, rođen dok smo
pokušavali spavati, neumoljivo odlučan da prodre u naš svijet. On je naša
najgora noćna mora jer je, poput svih luđaka, naše najstrašnije i najiskrenije
zrcalo.
Jim Jarmusch: (ulomak
knjige Istočni grijeh: vizionarska
umjetnost Joea Colemana)
Sviđa mi se Joe Coleman, posebno mi se sviđa Joe Coleman
kada obuče svoju južnjačku uniformu, puši cigaru i ceremonijalno te poziva u
svoj čuveni "Odditorium" - jednu od najvećih svjetskih zbirki
ekstremno čudnog sranja. Prilikom nedavne posjete tom muzeju bio sam očaran
jednim od najnovijih dodataka – željeznim lijesom iz 19. stoljeća oblikovanom
poput nečega što je proizvela mašta Julesa Vernea.
Sviđa mi se Joe Coleman i kada pije pivo, puši cigaru i
priča o filmovima koje voli. O filmovima kao što su Planet vampira (Planet of
the Vampires) Maria Bave, Na opasnom terenu (On Dangerous Ground) Nicholasa
Raya, The Devil Thumbs a Ride, Deadlier Than the Male ili Odds Against Tomorrow
Roberta Wisea. Joe posebno voli scenu dijaloga u kojoj Gloria Grahame pita
Roberta Ryana kako je to ubiti čovjeka. Mislim da bi Joe Coleman trebao imati
vlastiti TV-show u kojemu bi predstavljao i komentirao svoje omiljene filmove.
On bi trebao biti odgovor 21. stoljeća na Zackerleya (ili, ako ste iz
Clevelanda, na Ghouldarija).
Jednom mi je Joe ispričao krasnu priču o tome zašto ga film
Plan 9 iz svemira Eda Wooda, uvijek
prestraši. Možda vam je to već poznato iz njegovih slika, no kao dijete Joe je
živio preko puta groblja, a ograničeni budžet filmova Eda Wooda (da ne
spominjemo Lugosijevu preuranjenu smrt) nije dopuštao Woodu snimanje noćnih
scena na groblju. Kadrovi s Lugosijem snimljeni su u vrlo osvijetljenim uvjetima
na pravom groblju, dok su drugi kadrovi iz scene ekstremno mračni i snimljeni
na više nego očito lažnom groblju (kartonski nadgrobni spomenici itd.). Joeova
dječja interpretacija ovog nesklada pokazuje da je bio posve obuzet bizarnom pričom prikazanom na ekranu.
Zaključio je kako su perifernija područja groblja (iz kojih je vrebao Bela
Lugosi ogrnut plaštom) bila okupana dnevnim svjetlom, dok do najmračnijeg,
najjezovitijeg interijera groblja svjetlo nekako nije dopiralo! Joe kaže da je
upravo ovaj slučajni element filma ono što ga je plašilo dok je bio dijete –
siguran sam da je to dalo još sablasniji izgled groblju koje se nalazilo preko
puta kuće mladog Joea Colemana.
Također mi se sviđa i glazbeni ukus Joea Coelemana: klasični
«Psycho» Eddieja Noacka, «California Hippie Murders» Red River Davea, i gotovo
sve od Hasila Adkinsa ili najmračnija strana Charlieja Feathersa.
Zatim, tu su slike Joe Colemana – prava tema ove knjige.
Mislim da su te slike ono što najviše volim kod Joea Colemana, zato što se u njihovim
detaljiziranim, nelinearnim pričama pravi Joe Coleman najdramatičnije otkriva.
Sasvim je moguće da je taj čovjek posljednji veliki slikar vjerskih ikona: dok
su teme poput Krista, Ivana Krstitelja ili Svetog Sebastijana postale, Joeovim
riječima, «starinske i narodske», Joeov šaroliki panteon svetaca uključuje i
one poput [raznih čudaka, luđaka i serijskih ubojica] Toda Browninga i Harryja
Houdinija, Alberta Fisha, Adolfa Wolflija i Carla Panzrama, Charlesa Mansona,
Edgara Allana Poea i Hasila Adkinsa. Možda je snaga nekih od tih tema kao ikona
sporna, ali svijet će na koncu shvatiti viziju Joea Colemana. Pa ipak, čini se
da samog umjetnikaka uopće ne brine kada će se, i hoće li se to dogoditi.
Poput Williama Blakea dvjesto godina prije njega, Colemana
doista ne zanimaju politika, estetika, moral, pomodna mišljenja, procjenjivanje
svega novcem, i ne zanima ga tehnologija. Joe mi kaže da je prema njegovu
mišljenju, posljednji koristan doprinos tehnologije bio dinamit! Njegova veza
sa «svijetom umjetnosti» također ostaje distancirana i puna sumnje – on odbija
predstavljanje u bilo kojoj galeriji, umjesto toga radeći za kolekcionare,
upisane na listu čekanja
( što je mnogo bliže srednjovjekovnome sustavu
pokroviteljstva od bilo kojega suvremenog poimanja trgovine). Ipak, mnogo
su važniji njegova umjetnička vizija i
postupak, koje bezkompromisno štiti, ostajući istinski autsajder, odmetnik.
Činjenica je da su sve slike Joea Colemana autoportreti.
Svjesno
odvojeno od velikog dijela povijesti umjetnosti, nadahnuće Joea Colemana
završava prije nego što je Michelangelo povukao ijedan potez kistom. Prema
Colemanu, slikanje se promijenilo nakon rane Renesanse, počevši se baviti
estetikom i sofistikacijom više nego detaljem i ikonografijom. Dok Bosch, po
Colemanu, još uvijek ima snagu, estetike Rembrandta ili da Vincija ga ne
zanimaju. Ovo je, naravno, očigledno svakome tko poznaje Joeov rad – njegova
opsjednutost detaljima i ikonama iznimno je snažna, a on sam će vam reći da
njegove slike doslovno moraju biti «uokvirene» «talismanima i rubovima», kako
bi bio zaštićen od njihove moći. Coleman će ih opisati kao «zazivanja... koja
se na neki način uzdižu iz smrti – i na neki način ti vješci opisuju krug kada
prizivaju ili potiču vraga, taj krug je potreban da te zaštiti. A ja mogu
probuditi samo one s kojima se poistovjećujem... Zanima me onaj njihov dio koji
odražava mene samog.» Ti su portreti dakle, i vjerske ikone i autoportreti.
Colemanovi «moderni sveci», poput njega samog, žive (ili su živjeli) izvan
prihvaćene kulture. Birajući ih za ikone, Coleman odražava vlastitu
samo-istragu baš kao i izravno isticanje
protuslovlja i krajnosti svijeta u kojemu svi mi živimo.
U pismu
Joeu Colemanu, Charles Manson je jednom Colemana opisao kao «špiljskog čovjeka
u svemirskome brodu». Premda je dosada ovo često citirano, još uvijek mislim da
je to jedan od najsavršenijih i najjezgrovitijih opisa ovog umjetnika. No
kritičari su u velikim mukama, kada ga žele etiketirati. Viđao sam kako ga
pokušavaju dovesti u vezu s, na primjer, Robertom Williamsom, no ja ne kužim tu
vezu. Čuo sam kako Joea Colemana opisuju kao narodnog umjetnika, što mi je
također neshvatljivo. U najmanju ruku, slike Joea Colemana bliže su onim
psihotičnim, opsesivnim, srednjovjekovnim slikarima iluminiranih rukopisa nego
bilo kojem slikaru u zadnjih šest stoljeća.
Možda
određenu vrstu uvida u njegov rad možemo postići pokazivanjem njegovih slika
djeci. Unutar svake slike nalazi se bezbroj sićušnih svjetova u koje možemo
ući. Priče koje pričaju ovi detalji nisu za nas organizirane niti po jednom
linearnom, logičnom, «odraslom» obrascu. Djelići teksta vijugaju (svojim putem)
oko gotovo mikroskopskog prikaza. Naši vlastiti interesi i opsesije su naši
jedini vodiči, i slobodno možemo usmjeravati naš pogled unutar i izvan tih
svjetova u vlastitu neograničenom vremenskom okviru. Colemanove slike pričaju
mnoge priče, a njihova veza s našom kulturalnom i ikonografskom poviješću nije
krhka – čak i kada naoko slučajan aranžman slike možda to sugerira.
Da
kažemo to na najjednostavniji (i vjerojatno najklišeiziraniji) način, slike
Joea Colemana pokazuju njegove divne i često zastrašujuće pokušaje organizacije
kaosa koji ga okružuje i koji je u njemu. Na neki način ove slike su poput
knjiga i filmova, na neki način one su poput stripova, ili poput noćnih mora,
ali nisu poput slika i riječi. One su asocijacije i opsesije koje dolaze iz
nekakva dubokog mjesta u psihi i duši Joea Colemana, a zatim se pažljivo
transformiraju u njegove zapanjujuće slike, često preko kista s jednom jedinom
dlakom koji je napravio sâm, svojim čvrstim rukama. Sviđaju mi se slike Joea
Colemana. Sviđa mi se način na koji one razotkrivaju naše svjetove. Za mene je
Joe Coleman veliki umjetnik.
Razgovor publike s
Joeom Colemanom na festivalu "Chamber of Pop"
Jeste li ikada kombinirali svoje slike i performanse?
Zapravo nisam. Vidim ih kao dva odvojena dijela moje
osobnosti. Vrlo su različiti. Ovako vidim njihovu različitost: jedno je
implozija a drugo eksplozija. Očito, eksplozija su moji performansi a implozija
su slike. Pod time mislim da eksplozija ima veze s rasprskavanjem u ono što je
život tamo vani – u ono što ste vi,
ljudi. Želim reći, mislim da čak niti ne znam obraćam li se ičemu – meni ste
svi vi poput jedne osobe. Dakle, eksplozija je pokušaj komunikacije s tim
velikim organičkim tijelom koje vidim upravo ovdje, upravo sada, i ono ima
stotinu glava, kao u Ivanovoj Apokalipsi, samo što je to sve jedno tijelo. Dok
je implozija to, kada se sâm nosim s onim što je ovdje. Implozija ide jednim putem,
eksplozija drugim, i nikada se to dvoje neće sresti. Na isti način moje slike
imaju dvije strane. Premda su čak gotovo združene, one nisu zajedno; svaka je
na svojoj strani.
Kada se netko divi vašim slikama, kažete da vam nije jako
važno što će pohvale uskoro nestati. Možete li mi reći što vam pruža potpuno zadovoljstvo?
Ne znam zašto je to teško shvatiti. Znaš da kada ti netko
uputi kompliment – kako si lijep – to uistinu ne potraje. Lijepo je neko
vrijeme, ali prestaje. Jedino mjesto na kojemu možeš pronaći istinsko
zadovoljstvo si ti sam. Otkrio sam nešto što nisam otkrio prije. To je osobna
radost. Nitko ti ne može reći takve stvari tako da imaju isti dugotrajan
učinak. To nema veze s lijepim. To je poput ovog piva koje upravo pijem.
Trenutačno me malko podiže, ali poslije ću ga ispišati.
Poistovjećujete li se sa Salvadorom Dalijem? Posebno s
njegovim religioznim slikama?
Da, neke njegove slike mi se stvarno sviđaju. On je jedan od
rijetkih, možemo (li) ih tako nazvati, suvremenih umjetnika koji mi se sviđaju.
Neke njegove religiozne slike mi se zaista sviđaju. Ja sam katolik, premda u
osnovi ne vjerujem u Boga. Ja sam katolik, dakle, zapravo nemam izbora. To je
usađeno u mene u najranjijem djetinjstvu. Postoji nešto u vezi obreda, drame,
posvećenosti, što mi tako mnogo znači premda ne nasjedam na tu retoriku.
Nasjedao sam nekada – kada sam bio klinac. Ja nikada ne mogu biti ne-katolik.
Katolici me prokleto mrze, ali ja sam još uvijek katolik.
Što mislite o Freudu?]
Meni je Freud
značajan. Kao i Jung. Ali svatko je na kraju ili frojdovac ili jungovac. Kao što sam to rekao u filmu Počivao u
komadima [R.I.P.: Rest in Pieces], poštujem Freuda i tvrdim da je on poput
modernog Isusa, i da je bio sposoban
reinterpretirati religiju za one sofisticiranije, i još uvijek se
tješiti time da postoje oni koji pokušavaju objasniti ono što zapravo nikada ne
može biti objašnjeno. Postoje određene misterije u životu, religija ima veze s
tim, filozofija ima veze s tim, psihologija ima veze s tim, i to me zanima. Sve
ih smatram ravnopravnim i ne postavljam se na jednu ili drugu stranu ograde.
Učiniti to, značilo bi stagnirati. Uvijek sam spreman čuti ideju koju prije
nisam čuo. Ako to za mene ima bilo kakvo osobno značenje tada ću to progutati,
probaviti i odbaciti dijelove te teorije koji mi ne trebaju. Kod Freuda ima
dijelova koji su mi potrebni i ja ću ih inkorporirati.
Zabrinjava li vas vlastita smrt ili je vidite kao dobrodošlo
olakšanje?
Postoje ljudi, frojdovci su jedni od njih, koji kažu da se u
mome djelu radi o strahu od smrti, ali ja ne mislim tako. Nasuprot tomu, ja
mislim da se kod mene radi o strahu od života. Mislim da je smrt nešto što
uistinu ne možemo shvatiti, i ne bismo ni trebali – svi ćemo to na kraju
otkriti. Dovoljno je teško pokušavati ići kroz život. Odgovore možeš pronaći
kada dođeš do te spoznaje. Kada pričaju o raju, paklu i svim tim sranjima, tu
se ne radi o smrti. Sve je to prisutno
upravo ovdje, uživo, zato što jedino živo tijelo može osjetiti zadovoljstvo,
osjetiti zemaljske užitke, i samo će živo tijelo osjetiti muke pakla.
S obzirom na slikanje, postoji li išta što ne biste cenzurirali?
To je akrobatska žica; čin održavanja ravnoteže.
Imam tu moralnu strukturu, tako da je to teško. To me
vjerojatno drži da ne odem u nekom smjeru. Vjerojatno je na djelu nekakav oblik
unutarnje cenzure, cijenim to što postoji taj temeljni moralni poredak. Kada
radim transgresivne stvari nikada ne bih učinio nešto za što smatram da je
protiv mojeg morala. Iako je on osoban i možda nije istovjetan društvenom
moralu. Radio sam stvari zbog kojih su me zatvarali, no ja imam unutarnji
osjećaj za dobro i loše, i učinit ću samo ono što mislim da je ispravno – čak i
kada to nije istovjetno onomu što ti smatraš ispravnim.
Što je s vašim dizanjem samoga sebe u zrak?
To je način kroćenja i transformiranja onih osjećaja koji
mogu uništiti nekoga drugog. Moja prva predstava se dogodila kada mi je bilo
petnaest godina i imao sam nekih emocionalnih problema... Kada mi je bilo
petnaest uzeo sam mamin protfan i skupio pirotehničke naprave koje sam
aktivirao i iznio iz dvorišta i potpalio fitilje. Cijela stvar je eksplodirala.
Bio sam sav u dimu i primijetio sam da je lim ostao neprobušen. Bio je savinut,
ali iz njega ništa nije izlazilo. Vratio sam se u kuću i uzeo ručnik iz
kupaonice i stavio ga na svoja prsa. Zatim sam uzeo protfan i ostatak
pirotehnike postavio po njemu. Ušao sam u očevu spavaću sobu i uzeo jednu od
njegovih košulja koja mi je bila prevelika. Uzeo sam protfan i učvrstio ga
ručnikom oko svojih prsa. Tada sam preko toga obukao košulju, zakopčao je do
grla i dobro namjestio tako da je prekrivala sve te eksplozivne stvari. Tada
sam izišao van, udaljivši se od svoje kuće. Vidio sam mnoštvo automobila
parkiranih pokraj neke kuće i znao sam da se tu odvija zabava. Uzeo sam svoj
džepni nožić i porezao si zapešće. Krvlju sam nacrtao simbole po licu i ušetao
na zabavu. Pokazalo se da je to republikanska koktel-zabava. Bili su prilično
fini, misleći kako je taj jadni tinejdžer na lošem tripu. Na koncu sam rekao:
«Svi ste vi hrpa jadnih govnara!» Zakoračio sam unatrag i potpalio svoju
košulju. Košulja je zapalila eksplozive. Bili su u totalnoj panici i tada sam
to prvi put doživio. Pobjegao sam u dimu no otkrio sam da sam nešto izrazio;
određene osjećaje za koje ne postoje riječi. To je izgledalo poput zaista
konkretnih simbola. Dakle, to je preživljavanje. To nije samoubojstvo. To je
oslobađajući ventil.
Mora da vam je bilo super što bi svaki put kada biste
eksplodirali, iznenadili svačija
očekivanja?
Kao što to često kažem, to me palilo.
U što biste pretvorili svoje tijelo?
To već znam. Želio bih biti u istoj onoj odjeći i cipelama
koje nosim, smješten u svoj Odditorium kao posljednji izložak. I Odditorium bih
pretvorio u svetište, poput spomen-kuća Edgara Allana Poea ili Roosevelta koje
su okružene crvenim užetom.
Nema komentara:
Objavi komentar