„Charles Hoy Fort jedno je od onih imena s kojim ćete se vrlo brzo sresti ako barem malo želite zagrepsti ispod površine mainstreama tj. klasične ili ortodoksne znanosti. Na pragu novog tisućljeća smatraju ga ocem, ikonom čudnog, bizarnog, nesvakidašnjeg, uzorom i utemeljiteljem proučavanja paranormalnih pojava. Na webu ćete naći ogroman broj stranica koje su na ovaj ili onaj način usko povezane s njegovim imenom – tu su različita "fortovska" društva, časopisi, projekti, katalozi neobičnih i neobjašnjenih fenomena. Ne radi se samo o tome da je Fort prvi skupljao i objavio podatke o neobjašnjivom, i od znanosti odbačenog, prezrenog ili iz znanosti isključenog – ili, kako bi on rekao – o prokletima, nego i o diskursu ili stilu neobično suvremenom i svevremenom, fascinantno bliskom današnjem čitatelju.
Fort je kao pisac bio izuzetno
plodan. Danas se zna da je napisao deset romana koje je najvjerojatnije spalio
u stanju teške depresije. Za svojeg života objavio je četiri knjige:
The Book of the Damned (1919.), New Lands (1923.), Lo! (1931.) i Wild Talents (1932). Te
su knjige rezultat neumornog 27-godišnjeg
kopanja po rukopisima, novinama, znanstvenim i drugim časopisima u
kojima je tražio članke i izvještaje o svemu čudnom ili misterioznom što se
nije uklapalo u tadašnje znanstvene teorije. Knjiga prokletih smatra se njegovim temeljnim djelom. U toj golemoj kolekciji kurioziteta marširaju pljuskovi žaba, riba
i krvi, neobičnog kamenja s čudnim natpisima, kocaka leda od dvije-tri kile
(baš poput onih kakve su nedavno pale u Španjolskoj!) NLO-i, duhovi i anđeli –
sve te pojave, stvari i tvari s graničnih područja između činjenica i fantazije
kojima Fort kritizira i ismijava proces teoretiziranja, dovodeći u pitanje
cjelokupnu utemeljenu znanstvenu paradigmu. Čini se da Forta uopće nije
zanimala znanstvena provjera i pouzdanost njegovih izvora, njegovi prokleti naprosto postoje, oni žive u
njegovom alegorijskom tekstu. Iznad Zemlje postoji to Nadsargaško more sa svim tim inteligentnim bićima koja
povremeno posjećuju Zemlju i obitavaju na njoj i komuniciraju s tajnim podzemnim
zajednicama vjerojatno koristeći teleportaciju. Taj termin morao je skovati baš
on – Intermedijalist koji vjeruje da su sve stvari jednako udaljene od
stvarnosti i nestvarnosti, i međusobno povezane. Nije ni potrebno spominjati
njegov presudan utjecaj na znanstvenu fantastiku. Njegovo «dokumentiranje» s
graničnih područja izbrisalo je razliku između otvorenog uma i lakovjernosti, a
čini se da Nova Dominanta, ono što danas zovemo paradigmom, a o kojoj Fort
piše, ni danas, gotovo stoljeće nakon njegovog vremena, nije iscrpljena mada
smo se možda počeli «uzdizati u beskonačnu novu konstelaciju postojećih
zvijezda». (Sanja Kovačević)
Charles Fort: Knjiga prokletih (izbor)
U jesen 1883. i godinama kasnije, događali su se zalasci sunca blistavih boja kakvi, prema sjećanju svih svjedoka, nikada ranije nisu bili viđeni. Također su se pojavili i plavi mjeseci.
Mislim da ćemo se s
nevjericom nasmijati ideji o plavim mjesecima. Pa ipak 1883. bili su oni jednako
uobičajena pojava poput zelenih sunaca.
28. kolovoza 1883. dogodila se erupcija vulkana
Krakatoa u Malajskom tjesnacu.
Strahovita.
Rečeno nam je da se zvuk čuo na udaljenosti od
2000 milja, i da je poginulo 36.380 osoba. Meni se to čini pomalo
neznanstvenim, ili neuvjerljivim: čudi me što nam nisu rekli - 2.163 milja i 36.387 osoba. Količina dima
koja se dignula morala je biti vidljiva s drugih planeta – odnosno, izmučena
našim gmizanjem i komešanjem, Zemlja se žalila Marsu; najcrnja kletvu je bačena na nas.
***
Rečeno je da su ove pojave bile uzrokovane
česticama vulkanske prašine koju je Krakatoa izbacio visoko u zrak.
Ovakvo je objašnjenje bilo prihvaćeno 1883.
Ali te su atmosferske pojave potrajale sedam
godina.
Osim toga, unutar tih sedam godina zbio se prekid
od nekoliko godina kada taj fenomena nije bilo zamjećivan – gdje je ta
vulkanska prašina bila tih godina?
Pomislili biste da bi ovakvo pitanje trebalo
stvoriti probleme?
Očito da niste proučavali hipnozu. Nikada niste
dokazivali hipnotiziranoj osobi da stol nije nilski konj. Općenito je
prihvaćeno da je takvo nešto nemoguće dokazati. Istaknite stotinu razloga za
tvrdnju da nilski konj nije stol: na kraju ćete se morati složiti da ni stol
nije stol – da se samo čini da je stol.
Dakle, to je ono što se čini da je nilski konj. Prema tome, kako možete
dokazati da nešto nije nešto drugo, kada ni to nešto drugo nije neka druga
stvar? Nema se što dokazati.
***
Tuča, na primjer. U novinama možete čitati o
zrnima tuče veličine kokošjeg jajeta.
Smijete se. Usprkos tome, upustit ću se u nabrajanje stotinu slučajeva, počevši
od onog iz časopisa Monthly Weather Review o zrnima tuče veličine kokošjih jaja. U
časopisu Nature, od 1. studenog 1894., nalazi se izvještaj o komadima
leda što su težili gotovo jednu kilu. Chambersova "Enciklopedija"
spominje i takve od kilu i pol...
***
Bojim se, bojim se: to je jedno od temeljnih
prokletstava. Izlanuo sam nešto o čemu sam trebao šutjeti još na nekoliko
stotina stranica – ali ova prokleta stvar velika je kao slon.
Smijemo se.
Rekao bih da je ono što u topografiji
intelektualiziranja nazivamo znanjem zapravo neznanje okruženo smijehom.
***
Crne kiše – crvene kiše – pljusak tisuće tona maslaca.
Ugljenocrni snijeg – ružičasti snijeg – plava tuča – led s okusom naranče.
Iverje i svila i ugljen.
***
1772. godine Francuska je Akademija imenovala
odbor, kojemu je članom bio i Lavoisier, da istraži izvještaj o kamenu koji je
pao s neba u mjestu Luce, u Francuskoj. Među svim pokušajima uspostavljanja
čvrste pozitivnosti, s obzirom na njihov izolacionistički aspekt, nije mi
poznat nijedan koji bio žešće branjen od ideje da Zemlja nije ni sa čime povezana. Lavoisier je
analizirao kamen iz Lucea. Redukcionističko objašnjenje toga vremena bilo je da
kamenje ne pada s neba: da se samo pričinja da svijetleći predmeti padaju i da
je užareni kamen na mjestu na kojem je svijetleći objekt tobože pao samo
kamen što ga je pogodila munja, užarila ga, i čak ga otopila.
Kamen iz Lucea pokazivao je
znakove stapanja.
Lavoisierova je analiza «apsolutno
dokazala» da taj kamen nije bio pao: da ga je udarila munja.
***
Meteori, o kojima su podaci nekada bili prokleti, sada su priznati, ali
opći dojam o njima samo je mali uzmak u pokušaju isključivanja: da samo dvije vrste tvari
padaju s neba: metalne i kamene: i da su metalni predmeti
od željeza ili od nikla.
A padaju i
maslac i papir i vuna i svila i smola.
*****
Pokušaji komunikacije
Možda su to davni posjetitelji Zemlje –
istraživači s Mjeseca – sa sobom ponijeli, kao kuriozitete, oruđa
pretpovijesnih stanovnika Zemlje – stvari što ih je izbacilo more — stvari koje
je stoljećima čuvao mulj Nadsargaškog mora – i koje su onda povremeno padale s
neba ili su ih stresale oluje.
Ali, prema većini opisa, neprihvatljivo je da je
«gromovito kamenje» ikada imalo veze s
ručkama posuđa, ili da se zapravo radi o pretpovijesnim sjekirama, ili da je
povezano s pokušajima komuniciranja sa
Zemljom pomoću klinastih predmeta koji su bili posebno prilagođeni za
probijanje beskrajnih, želatinastih područja što se rasprostiru oko ove Zemlje.
U Radovima Irske Kraljevske Akademije nalazi se izvještaj o
kamenom klinu koji je pao s neba, u blizini Cashela, u grofoviji Tipperary, 2.
kolovoza 1865. Događaj nije bio dovođen u pitanje, ali je bilo uobičajeno
nazivati ga, ne sjekirolikim, ili klinastim, nego «piramidalnim».
O predmetu koji
je pao u Cashelu, dr. Haughton je u Radovima rekao: «Na ovom kamenu
možemo zapaziti neobične znakove kakve nikada ranije nisam vidio na nekom
drugom kamenu: zaobljeni rubovi piramide
oštro su označeni retcima na crnom gornjem sloju tako savršeno kao da su
povučeni ravnalom». Dr. Haughton misli da
je te oznake možda stvorila «neka neobična
sila u procesu hlađenja». Mora da je bila
jako neobična, ako ta pojava nije nikada bila zapažena niti kod jednog
ne-klinastog meteorskog kamena. Možemo joj pridružiti jedan ili dva slučaja
tobožnjeg raslojavanja meteora, nakon vremena dr. Haughtona. Raslojavanje je
meteora međutim pouzdano opovrgnuto.
Počinjem
slutiti nešto drugo.
Na pomolu je
velika laž.
Poslije, kada
je upoznamo, bit će prihvatljiva, poput bilo čega drugog što je ikad bilo
izrečeno.
Kada
bi netko proučavao kamen iz Cashela, kao što je Champollion bio proučavao kamen
iz Rosette, mogao bi – ili čak, neminovno bi otkrio značenje tih redaka i
preveo ih na engleski.
No, počinjem
slutiti nešto drugo: nešto mnogo suptilnije i ezoteričnije od znakova urezanih
na kamenju koje pada s neba, pokušavajući s nama komunicirati. Ideja da drugi
svjetovi pokušavaju komunicirati s ovim svijetom široko je rasprostranjena: ja mislim da se
uopće ne radi o pokušajima –
komunikacija je uspostavljena već u davnim stoljećima.
***
Sada o nečemu što se nalazi visoko na
ljestvici prokletih:
Comptes Rendus, 1887.:
20. lipnja 1887. u «silovitoj
oluji», dva mjeseca prije prijavljenog pada simetričnog željeznog predmeta u Brixtonu
– u Tarbesu, u Francuskoj, s neba je pao mali kamen, promjera 13 milimetara,
debljine 5 milimetara, težine 2 grama. Francuskoj Akademiji ga je prijavio M.
Sudre, profesor Učiteljske škole u Tarbesu.
Ovoga
je puta stara praktična fraza «kao prvo
radi se o» u velikoj mjeri bila
osujećena – kamen je bio prekriven ledom.
Ovaj
je predmet bio izrezan i oblikovan nečim nalik
ljudskim rukama i ljudskom mentalitetu. Bio je to disk od obrađenog
kamena – «vrlo pravilan». «Zasigurno izrađen».
Nigdje
nema ni riječi o bilo kakvom zračnom vrtlogu: ništa o drugim predmetima ili
krhotinama tih dana u Francuskoj. Pala je samo ta stvar. No mehanički, kao da
neki dio stroja odgovara na poticaj, u časopisu Competes Rendus pojavljuje
se objašnjenje, da je taj kamem bio podigao zračni vrtlog i onda ga bacio na zemlju.
Moguće
je da se u cijelom devetnaestom stoljeću nije zbio značajniji događaj. U
časopisima La Nature i L'Année Scientifique iz
1887. taj događaj nije zabilježen. Spominje se ipak u jednom kasnijem
dokumentu, u Godišnjaku
Društva meteorologa Francuske (Annuaire de la Société
Météorologique de France), 1887.
Ni glasa od
rasprave.
Ne
mogu pronaći niti da se naknadno bio spominjao.
Uobičajena
fraza:
Bitno
je kako mi, Francuska Akademija, ili Vojska Spasa to možemo objasniti?
Disk
od obrađenog kamena pao je s neba, u mjestu Tarbes, Francuska, 20. lipnja 1887.
****
Ogromna i crna.
Stvar koja je poput vrane lebdjela preko Mjeseca.
Okrugle
i glatke. Topovske kugle. Stvari koje su s neba pale na ovu Zemlju.
Naši
nepouzdani mozgovi.
Stvari
poput topovskih kugli pale su, za oluje, na ovu Zemlju. Kao da su topovske
kugle stvari koje, u olujama, padaju na ovu Zemlju.
Pljuskovi
krvi.
Pljuskovi
krvi.
Pljuskovi
krvi.
Štogod
da je to bilo, nešto poput prašine crvene cigle, ili crvena tvar u suhom
stanju, palo je u Piedmontu, u Italiji, 27. listopada 1814. Crveni prah pao je
u Švicarskoj, zimi 1876-e.
Nešto,
daleko od ove Zemlje, krvari – super-zmaj u kojeg se zabila kometa.
Ili,
negdje na nebu nalaze se oceani krvi – tvar koja se suši i pada kao prah –
stoljećima lebdi u obliku praha – nalazi se beskrajno područje koje će jednoga
dana pilotima biti poznato kao Pustinja krvi. Pokušavamo, zasada, sačiniti malu
nad-topografiju, ali Italija je najbliža Oceanu krvi, ili Pustinji krvi – ili
oboma.
Slutim
da je u tvari koja je pala u Švicarskoj bilo krvnih zrnaca, no sve što je moglo
biti objavljeno 1867. bilo je da je ta tvar u velikoj mjeri bila «organska
materija u raznim oblicima».
U Giessenu,
u Njemačkoj, 1821.,prema Izvješću
Britanske udruge (Report of the British Association), pala
je kiša boje breskve. U toj kiši je bilo pahuljica hijacintne nijanse. Rečeno
je da je ta tvar bila organska: rečeno nam je da je to piren.
Ali,
s dovoljnim vremenskim odmakom, čuli smo za jednu crvenu kišu koja je imala
sastav krvnih zrnaca – zapravo, za crveni snijeg. Pao je 12. ožujka 1876. u
blizini Kristalne Palače u Londonu. Ne možemo ga suprotstaviti «crvenom
snijegu» s polarnih i planinskih područja budući da taj «snijeg» nije pao s
neba: radi se o razmnožavanju mikroorganizama, ili «protokoka» koji se preko
snijega rasprostiru na Zemlji. Ovoga puta nije rečeno ništa o «pijesku iz
Sahare». Rečeno je da je crvena tvar što je pala u Londonu 12. ožujka
1876., u svojem sastavu imala krvnih
zrnaca.
Naravno:
Izgledale
su kao «stanice povrća».
Bilješka:
Devet
dana prije pala je crvena tvar – meso - štogod da je to bilo - u Bath Countyju,
u Kentuckyju.
Sažimamo
naše opće super-geografske izraze:
Želatinasta
područja, sumporna područja, hladna i tropska područja: područje koje je bilo
Izvor Životu razmjernome ovom na Zemlji: područja u kojima je gustoća tako
velika da stvari u njima, prodirući u tanku zemljinu atmosferu, eksplodiraju.
***
I te
krhotine koje padaju iz nad-geografskih ledenih područja: komadi leda sa
sigama. Mislim da nismo dovoljno naglasili da, ako te strukture nisu sige nego
kristalne izbočine, onda takve kristalne izbočine ukazuju na dugotrajnu odgodu priznavanja baš poput one u slučaju
sa sigama.
Rijeke
krvi koje prokrvljuju bjelančevinasta mora, ili jajolika tvorevina u procesu
inkubacije čije je lokalno središte razvitka ova Zemlja. Postanak prožiljuju
arterije nad-krvi : zalasci sunca njihova su svijest: ponekad zarumene neba
sjevernim svjetlima: nad-rezervoari embrija iz kojih nastaju oblici života.
Ili, naš cjelokupni sunčev sustav je živ: pljuskovi krvi koji
padaju na ovu Zemlju njegova su unutarnja krvarenja.
Ili,
nepregledne žive stvari na nebu poput nepreglednih živih stvari u oceanima.
Ili
jedna posebna stvar: posebno vrijeme: posebno mjesto. Stvar veličine Brooklynskog
mosta. Ona je živa u vanjskom prostoru – ubija je nešto veličine Central Parka.
Kaplje.
Mislimo
na ledena područja iznad ove Zemlje: koja ne padaju kao takva na Zemlju, nego
iz njih pada voda.
****
Nova
Dominanta.
«Prvenstveno»
mislim na sve ono što se opire Isključivanju.
Razvitak,
Napredak ili Evolucija Težnja su ka Pozitivnosti i mehanizam kojim se pojačava
pozitivna egzistencija; ono što mi nazivamo egzistencijom, maternica je beskonačnosti i kao takva je samo
inkubacijska – napokon su svi pokušaji slomljeni lažnim isključivanjem.
Subjektivno, to slamanje je dodano našem vlastitom shvaćanju lažnih i uskih
ograničenja. Dakle, klasični i akademski umjetnici stvorili su pozitivističke
slike, i izrazili jedini ideal kojega sam svjestan, premda često slušamo o
«idealima» umjesto o različitim manifestacijama - umjetničkim, znanstvenim,
teološkim, političkim - tog Jedinog Ideala. Tražili su oni zadovoljenje, u
njegovu umjetničkom smislu, kozmičke čežnje za jedinstvom ili potpunošću, za
nečim što se u izvjesnom smislu naziva ravnotežom, ljepotom. Tražili su
potpunost ne obazirući se. Ali svjetlosni efekti koje su zanemarili, i njihova
uska ograničenost na standardizirane teme izazvali su otpor impresionista.
Dakle, Puritanci su pokušali sistematizirati, i prezirali su fizičke potrebe,
ili poroke, ili opuštanje: bili su napadnuti i poraženi onda kada je njihova
ograničenost postala očiglednom i nepodnošljivom. Sve stvari teže pozitivnosti,
ili samima sebi, ili kvazi-sustavu čiji su dijelovi. Formalizam i matematika,
pravilnost i jednoobraznost značajke su
pozitivnog stanja – ali Pozitivno je Univerzalno – zato su, prije ili kasnije,
sve željene pozitivnosti za koje se čini da zadovoljavaju u smislu formalizma i
pravilnosti, diskvalificirane s obzirom na širinu ili svestranost. Zato postoji otpor prema Znanosti današnjice, zato
se formulacije koje su bile cijenjene kao konačne istine prethodnog naraštaja
danas smatraju nedostatnima. Smatralo se da je svaki proglas kompozicija nalik nekoj akademskoj slici: nešto što je proizvoljno
odrezano od veza s okolinom, ili okvirom odvojeno od interferirajućih i
uznemirujućih podataka. Pokušali smo obuhvatiti ono što je uključeno, ali i ono
što je isključeno uključiti u opsežniji izraz. Prihvaćamo, međutim, da svaki
naš izraz negdje čeka njegova suprotnost – da bi konačan izraz trebao
uključiti sve stvari. U svakom slučaju, jedna su od tih stvari i glasine o
anđelima. "Konačnost" je neiskaziva u kvazi-egzistenciji, gdje
misliti znači uključivati ali i isključivati, ili biti
"ne-konačnost". Ako priznajemo da za svako mišljenje koje smo
izrazili negdje mora postojati njegova suprotnost, onda smo Intermedijalisti, a
ne pozitivisti; čak ni viši pozitivisti. Naravno, moguće je da ćemo jednoga
dana sistematizirati i dogmatizirati i odbijati razmišljati o bilo čemu što smo
možda bili optužili za zanemarivanje, i početi vjerovati, umjesto da samo
prihvaćamo: tada ćemo, ako budemo mogli imati širi sustav, koji ne bi priznavao
suprotnosti, biti viši pozitivisti. Dokgod samo prihvaćamo, nismo viši
pozitivisti, ali osjećamo da će Nova Dominanta, čak iako smo o njoj razmišljali
samo kao o još jednom podjarmljivanju, biti jezgra višeg pozitivizma – i to će
biti sredstvo uzdizanja u beskonačnu novu konstelaciju postojećih zvijezda -
sve dok se, kao imenovano sredstvo, i ono ne iscrpi i proizvodnju apsolutnosti
prepusti nekom novom mediju. Prihvaćamo da su svi današnji astronomi
izgubili dušu, ili prije, svaku priliku
da postignu Bićevitost, ali Kopernik i Kepler i Galileo i Newton, i možda
Leverrier, danas su postojane zvijezde. Jednoga dana pokušat ću ih prepoznati.
Mislim da smo mi u svemu tome poput Mojsija. Govorimo o Obećanoj Zemlji, ali,
ukoliko se ne izliječimo od našeg Intermedijalizma, o nama nikada neće biti
pisano u Mjesečnim vijestima
(Monthly Notices).
Prema
našem uvjerenju, Dominante, u svojem slijedu, zamjenjuju prethodne Dominante,
ne samo zato što su bliže pozitivnom, nego i zato što se stare Dominante, kao
imenovani mediji, iscrpljuju. Kažemo da se sada Nova Dominanta, Šire Uključivanje, manifestira širom svijeta, i da
je stara Isključivost posvuda doživjela slom. U fizici su, na primjer,
Isključivost uništila njezina vlastita istraživanja radijuma, i njezina
nagađanja o elektronima, ili njezino gubljenje u metafizici kao i trajno
bježanje ljudi poput Gurneya, Crookesa, Wallacea, Flammariona, Lodgea u ono što je prije bilo prezreno – to se više
ne zove «spiritualizam» nego
«istraživanje psihe». Biologija je u kaosu: konvencionalni darvinisti
pomiješali su se s mutacionistima i ortogenistima i sljedbenicima Weismanna
koji je iz darvinizma preuzeo jedno od njegovih pseudo-načela, i usprkos tome
pokušavaju pomiriti svoju herezu s pravovjernošću. Slikari i metafizičari i
psiholozi. Slom Isključivosti u Kini i Japanu i Sjedinjenim Državama ima
zapanjujuću povijest. Astronomija nazaduje, iako je na primjer Pickering mozgao
o Trans-Neptunovskoj planeti, a Lowell pokušavao prihvatiti heretičke ideje
poput one o znakovima na Marsu, tako da je pozornost danas usredotočena upravo
na takve tehničke detalje kao što su varijacije sjena na Jupiterovom četvrtom
satelitu. Mislim da je, prema općem uvjerenju, pretjerana rafiniranost znak
dekadencije.
Mislim
da uporište Uključivanja leži u aeronautici. Mislim da je uporište Stare
Dominante, onda kada je bila novom, bilo u izumu teleskopa. Ili je to slučajnost da se sa slomom Isključivosti
javljaju sredstva otkrivanja – bez obzira na to postoje li ili ne nepregledna
atmosferska područja leda i plutajućih jezera punih žaba i riba - odakle dolaze izrezbareno kamenje i crne tvari i velike
količine povrća i mesa, koje je možda zmajevo meso – bez obzira na to postoje
li međuplanetarni trgovački putevi i beskrajna područja koja su poharali
Nad-Tamerlanci – bez obzira na to je li ikada bilo posjetitelja ove Zemlje –
koji su možda bili proganjani i zarobljavani i ispitivani.
S engleskoga prevela Sanja Kovačecvić
Objavljeno
na Trećem programu Hrvatskog radija
Nema komentara:
Objavi komentar