Je li Sunce postojalo prije
pojave ljudi? O odgovoru na to naizgled lako pitanje filozofi se zapravo ne
mogu složiti. U kontekstu postkantovske filozofije Meillassoux, zvijezda
spekulativnog realizma, izazovan je jer na to pitanje odgovara nedvosmislenim da.
On zagovara zdravorazumski
kozmos
Ned Beauman: Je li
Meillassoux šokantan filozof?
Valjana je filozofija poput građenja
galija od šibica. Kada Lewis kaže da su svi mogući svjetovi jednako stvarni kao
i ovaj, ili kad Chalmers kaže da je termostat svjestan, ili kad Parfit kaže da
ne postoji postojano sebstvo, ili kad Plantinga kaže da vjera u Boga nije ništa
manje nerazumna negoli vjera u postojanje drugih umova, to su tvrdnje
fantastične intelektualne smionosti – ali samo stoga što proizlaze iz potankog
promišljanja i postupnog napredovanja. Kontinentalni filozofi općenito
preferiraju djelovati izvan tih ograničenja i zato su im također uskraćena
popratna zadovoljstva. Oni imaju seks prije braka pa nemaju prvu bračnu noć.
Najbliže što se što se kontinentalna filozofija ikada može približiti smionosti
jest kada, primjerice, Žižek kaže nešto neukusno o Josefu Fritzlu, a čak ni
tada nitko nije uistinu uvrijeđen jer svi već znaju i vole Žižeka.
No nedavno se pojavila jedna iznimka.
"Što se to dogodilo prije 4,5 milijardi godina? Je li se akrecija
(prirast mase svemirskog tijela, putem prikupljanja okolne materije, nap.
prev.). Zemlje dogodila, da ili ne?" To ne bi trebalo biti
uzbuđujuće pitanje, ali jest, barem u kontekstu u kojemu je postavljeno:
kratkoj knjizi briljantnog novog filozofa koji je također u praksi Francuz.
Pretpostavimo da ćemo odgovoriti na njega onime što bi Quentin Meillassoux
nazvao naslijeđenom izjavom: "Da, akrecija Zemlje se dogodila. Nisam joj
nazočio, ali definitivno se dogodila." Kako Meillassoux piše u Après la finitude: Essai sur la nécessité de
la contingence [Nakon konačnosti]: "Ono što razlikuje filozofa od
ne-filozofa u ovom slučaju jest to da je samo prvi sposoban biti zapanjen...
izravnošću doslovnog značenja naslijeđene izjave." Ako niste baš sigurni
kako bilo tko, čak i filozof, može biti zapanjen izjavom "Akrecija Zemlje
doista se dogodila", tada očito niste proveli mnogo vremena čitajući
kontinentalnu filozofiju. (Moje najsrdačnije čestitke na vašoj sreći.) U
kontinentalnoj filozofiji ta izjava o akreciji smatrala bi se naivnom, tupom,
staromodnom, beznačajnom i/ili fašističkom. Primjerice, evo odgovora jednog
autora: "Pretvarajmo se da je kasno 19. stoljeće i da je frenologija
prihvaćena kao znanost. I pojavi se netko poput Meillassouxa i kaže: 'Dakle,
crnčuge su rođeni kriminalci, da ili ne?' Uviđate li problem?"
Ne. Žao mi je. Ne uviđam problem. Odgovor na postavljeno pitanje je
– ne, isto kao što je odgovor na "Je li se akrecija Zemlje dogodila?"
– da. No ta retorika pomaže objasniti zašto je Meillassoux primljen s takvom
histeričnom zahvalnošću nakon što je lani objavljen engleski prijevod njegove
knjige: After Finitude. Zamislite da
ste postdiplomski student filozofije na britanskom ili američkom sveučilištu
koji voli Foucaulta, Derridu i Deleuzea, ali koji također smatra da netko tko
se bavi činjenicama kozmologije nije baš poput dogmatika s monoklom koji
podmazuje svoj mjerni šestar. Prije Meillassouxa ne biste imali sreće. Morali
biste se odlučiti za jedne ili druge. Sada, s usponom "spekulativnog
materijalizma" ili "spekulativnog realizma", dopušteno vam je
ustvrditi u javnosti ono što ste privatno vjerojatno oduvijek vjerovali – iako
je pokret, kao i mnogo bendova iz Bushwicka, zasada poznatiji po blogovima
negoli u stvarnome životu.
Prošlo je nekoliko godina otkako sam i sam zakoračio na odsjek za
filozofiju, no kladio bih se da se Meillassouxovo pomazanje sa zanimanjem prati
s brda koja nadvisuju hram. Jer kada Meillassoux kaže da su filozofi zapanjeni
pitanjem "Je li se akrecija Zemlje dogodila, da ili ne?", on ne misli
na sve njih. Raskrižje u ovom slučaju predstavlja Kantova Kritika čistog uma, objavljena 1781. Od Kanta naovamo, neki
filozofi vjeruju da više nema smisla govoriti kao da u svemiru postoje konkretne
stvari koje objektivno postoje i prije nego što ih ljudska svijest promotri i
opipa. Drugi su, međutim, uzeli u obzir Kantova zapažanja ali su bez obzira na
njih sasvim sretno nastavili na zdravorazumskoj osnovi tvrditi da stvari doista
postoje u svijetu – ili da bi barem mogle postojati.
(Simon Critchley navodi sljedeću priču u svojoj recenziji After Finitude u TLS-u: "A. J. Ayer
je susreo tog najneumjerenijeg među kontinentalnim misliocima, Georgesa
Bataillea, u pariškom baru 1951. Čini se da je i Merleau-Ponty bio nazočan i
razgovor je potrajao do tri ujutro. Teza o kojoj se diskutiralo bila je vrlo
jednostavna: je li Sunce postojalo prije pojave ljudi? Ayer nije vidio razloga
sumnjati u to da jest, dok je Bataille smatrao da je tvrdnja sama po sebi besmislena.")
Drugim
riječima, kada kontinentalni filozofi uzbuđeno izjave da možda konkretne stvari
naposljetku ipak postoje, to je kao da je jedan od vaših prijatelja konačno
pristao uzeti ibuprofen za mamurluk nakon što se cijeli život zaklinjao u
tobožnje biljne ljekarije. Drago vam je zbog njega, ali i nekako neugodno u
isto vrijeme; doista nije trebalo potrajati tako dugo.
U
eseju o romanu Pale King Davida
Fostera Wallacea – koja mnogo toga govori o vrijednosti pedanterije –
romanopisac Tom McCarthy primijetio je: "Svijet analitičke filozofije čini
mi se kao veliko brojanja graha." Pretpostavimo da je time mislio na
pitanja kao što su: Je li vrijeme iluzija? Bi li Bog dopustio zlo? Mogu li
računala ikada biti svjesna? Što je pravda? Znate već – brojanje graha! Ta
prepirka oko toga koja je strana više zamorna,
masturbatorska i nepraktična možda nikada ne završi. Analitički filozofi smatraju
da su kontinentalni filozofi nepraktični jer odbijaju priznati da je Sunce
postojalo prije ljudi. Kontinentalni filozofi smatraju da su analitički
filozofi nepraktični jer odbijaju raspravljati o tiraniji ili patnji osim
unutar uskih odrednica "etike" ili "političke filozofije".
No
čini se da Meillassoux, Odabrani, pomiruje obje tendencije. U After Finitude naveliko ismijava
postmoderno inzistiranje "da se korelacije koje određuju 'naš' svijet
identificiraju kao situacija koja je usidrena u određenom razdoblju povijesti
bitka, ili u obliku života koji posjeduje vlastite jezične igre, ili u
određenoj kulturnoj i interpretativnoj zajednici". Meillassoux to
uspoređuje s kreacionističkom doktrinom da je svijet star samo šest tisuća
godina – analogija preko koje nije lako prijeći. No on također čini one pijane
zaokrete iz apstrakcije prema društvenoj analizi, tako karakteristične za
njegove suvremenike. "Suvremeni fanatizam," piše on, "ne može
se... jednostavno pripisati povratku arhaizma koji se nasilno suprotstavlja
postignućima zapadnog kritičkog razuma; naprotiv, on je posljedica kritičke
racionalnosti." Ovo nam ostavlja zaključiti da je djelomično razlog što
imamo Al-Qaidu taj što je Kant pobio
dogmatsku metafiziku. Pa, lik predaje na École Normale Supérieure. Morate mu
oprostiti poneki uvid poput ovoga.
Ipak, čak i ako ste skloni odbaciti baš svaki Meillassouxov
argument, After Finitude baca i drugu rukavicu na svojih 129
stranica. A druga je rukavica njezin stil. Čak i u prijevodu Meillassouxa je
iznimno lako čitati. Ovo je za mene ohrabrujuće jer sugerira da, ako ne mogu
razumjeti većinu ostalih kontinentalnih filozofa, to ne znači nužno da sam
glup. Naposljetku, Meillassouxove ideje nisu ništa manje kompleksne od onih
njegovih kolega. Jedina je razlika u načinu na koji pišu.
Dva su glavna razloga, koliko mi je poznato, zašto kontinentalni
filozofi pišu kao da preziru svoje čitatelje. Prvi je lojalnost svojem
nasljeđu. Kant, Hegel i Heidegger su teški, pa zašto biti išta lakši? Drugi je
namjerna taktika koja seže unatrag barem do Theodora Adorna. Jasnoća nas
uspavljuje, vjerovao je Adorno, a zbunjujuća uporaba jezika može nas protresti
iz uspavanosti. Pa, ako je to doista trebalo upaliti, dosad je već trebalo
djelovati. Dijalektika prosvjetiteljstva stara
je već više od šezdeset godina. Otada su nas tresli, tresli i tresli, poput
jednog od onih golemih industrijskih strojeva za prosijavanje, dok iz nas nisu temeljito
istresli volju za život. Ne želim da me se više trese. A Meillassoux, hvala
Bogu, nema posebnu želju da me trese.
To ne znači da, poput nekih velikih analitičkih filozofa,
Meillassoux uopće ne upotrebljava žargon. ("Dok je slab model
korelacionizma de-apsolutizirao princip dostatnog razuma diskvalificirajući
svaki dokaz bezuvjetne nužnosti, čvrst model vodi tu diskvalifikaciju principa
dostatnog razuma još dalje, te de-apsolutizira princip ne-kontradikcije
reinskribirajući svaku reprezentaciju unutar granica korelacionističkog
kruga.") No u usporedbi s, primjerice, Deleuzeom, on zvuči kao
televizijski voditelj. I zbog toga je hvaljen, ali ne toliko koliko biste
pomislili. Problem je u tome što, kad bi studenti kontinentalne filozofije
priznali kakvo je olakšanje skakutati prozom poput Meillassouxove, posljedično
bi također morali priznati da druge stvari koje čitaju ponekad nisu puka
radost, a to nisu baš voljni učiniti jer kada je stil udružen s metodom, napad
na stil jest napad na cjelokupan pothvat.
Pisati jasno – većina ljudi to voli. Vjerovati u znanost – većina
ljudi vjeruje. Jednostavne novine kojima je Meillassoux oživio svoju disciplinu
doimaju se poput principa na kojima se temelji analitička filozofija. Ostavimo
nasladu postrani, znači li to da će za deset godina i ostatak kontinentalne
filozofije početi oponašati svoje rivale? Vjerojatno ne – opskuranti će uskoro
uzvratiti udarac. No u svakom slučaju, nadajmo se da će do tada analitička
filozofija proizvesti vlastitog Quentina Meillassouxa koji će biti dorastao
njezinim nedostacima: srdačnog izdajicu, čudesnog albina, zaigranog umjesto
trezvenog, literarnog umjesto tehničkog, suosjećajnog umjesto nezainteresiranog
– i, najvažnije, poput Meillassouxa, dovoljno pametnog da mu sve to prođe.
S engleskoga prevela Franciska Cettl.
Objavljeno u časopisu The White Review.
Ned Beauman je autor romana Boxer, Beetle. Rođen
je u Londonu no trenutačno živi u New Yorku.
Objavljeno u Zarezu
Nema komentara:
Objavi komentar