srijeda, 11. kolovoza 2010.

Ginekologija užitka ili zašto orgazam nije duhovit?

Nitko još ne razumije seks. Iako su pička i kurac samo obično tjelesno tkivo, doživljavamo ih kao nešto potpuno drugačije od ostale tjelesne površine kojom skrivamo svoje iznutrice, misli i osjećaje. Je li riječ samo o kulturalnoj konstrukciji ili o nečemu mnogo kompliciranijem i tajanstvenijem - nitko ne zna. Pička i kurac kao da su naši potpuno izvanzemaljski dijelovi, koji jesu “naši” a opet, kao i da nisu. To je možda razlog zašto su izvanzemaljci zainteresirani upravo za te naše lokalitete. Kao što je rečeno u Supervertovoj knjizi Extraterrestrial Sex Fetish, izvanzemaljci su “svemirski silovatelji”. Ljudi koje otimaju izvanzemaljci najčešće svjedoče o tome kako im ta čudna siva bića velikih očiju uglavnom prčkaju po spolnim organima – guraju u njih bizarne ginekološke instrumente (slične onima iz Cronenbergova filma Dead Ringers), uzimaju uzorke skrivenog tkiva, jajašca, spermu, sokove – uglavnom, motaju se najviše oko pičaka, kuraca i šupaka, traže tamo nešto, podrobno zaviruju, entuzijastično uzimaju, nešto prčkaju. A to radi i pornografija - zavlači jezične ili slikovne kamere u ista područja i pokušava nešto naći, kao da će krupni kadar tih tajanstvenih zona otkriti nešto što nam izmiče, kao da će se beskrajnim ponavljanjem različitih verzija međusobnog dodirivanja tih džunglastih tkiva otkriti neka tajna formula. Čega? Nitko ne zna, ali svi sudjeluju.
Ljude zapadne civilizacije proganjaju dvije temeljne opsesije – ima li boga i zašto je seks toliko važan? Bog je uzbudljiv jer je tajanstven, seks je tajanstven jer je uzbudljiv. Bog nas privlači svojim manjkom (izostankom u iskustvu), seks nas privlači svojim viškom iskustva. Bog i seks kao da su komplementarni, i zbrojeni (manjak i višak) daju sivilo (nulu) svakodnevice. Ali kao što manjak boga u religioznih ljudi stvara njegov višak (odjednom boga nalaze u svemu, sve kipi bogom), tako višak koji donosi seks stvara njegov manjak, i zato seksa nikada nema dovoljno, nikada nam ga nije dosta. Zato se nekima čini da je seks zapravo obrnuti bog, bog doživljen naopačke, poput izvrnute rukavice. Neki su tvrdili da seks porobljava (i da je zato griješan), drugi da nas oslobađa (i da je zato politički napredan). No, nije točno ni jedno ni drugo. Seks nas vuče za nos, zbunjuje nas i vara. Seks je trickster. Pornografija ima pravo - seks je izvanzemaljski laboratorij, luna-park istine i laži, zrcalna dvorana žudnje i poraza, užitka i praznine, očekivanja i zaborava, smisla i besmislene mehanike. Ono što je jako sumnjivo u seksu jest to što nije duhovit. Kao što ističe Eurudice, nikome nije do smijeha u trenucima pred orgazam. Čovjek je tada toliko usredotočen na ono što dolazi da mu zaista nije do smijeha, ironije i “zabave”. Nitko u trenucima pred orgazam ne želi pričati viceve ili ismijavati sebe i život. Nitko ne puca od smijeha dok svršava – orgazam nije duhovit. Strašno je ozbiljan, pravi se jako važan, nadmen je, ponosan i drzak. I nitko ga ne ironizira, svi su mu pokorni.
Pornografija je zato pomak u odnosu na stvarni seks, ona naime ironizira seks, ona je štoviše sf u području seksa. Seks u pornografiji nije realistično iskustvo, nego područje s kojim se eksperimentira – stavlja ga se (usprkos čestoj klišejiziranosti) u nesvakodnevne, fantastične, nadrealne situacije. Pornografija je seks viđen očima izvanzemaljaca: što će se dogoditi ako se kurac i pička neprestance trljaju nekoliko sati; što će se dogoditi ako vidimo sve što se u običnom seksu ne vidi; što će se dogoditi ako isprobamo najbizarnije konstelacije kuraca, pičaka, šupaka, sisa, usta, sperme; što će se dogoditi ako se dogodi sve što se može zamisliti da se može dogoditi s tim tajanstvenim tkivom...?
Pornografija uzbuđuje svoje potrošače, ali čini se kao da joj to nije glavni cilj, da je to samo (humanistički) mamac, a da joj je prava namjera mnogo dublja, gotovo stravičnija – nehumanistička, neljudska. Pornografija tretira mjesta užitka kao da su radna površina, laboratorij, medijski događaj, pogon, akcelerator, teleskop, mikroskop, bolest… Pornografija pretvara najintenzivnije ljudsko iskustvo u tvornicu: žudnja, uzbuđenje i užitak uopće nisu ljudska svojstva, nego nešto gotovo anorgansko, potpuno strano i daleko, nešto neljudsko što je opsjelo naše kurce i pičke i tjera ih da se čudno i smiješno ponašaju. Točnije, pornografija unosi humor u seks, pornografija se smije tijekom orgazma. Ili, drukčije rečeno, otkriće pornografije jest da je užitak zapravo stvar. I to je, čini se, razlog zašto se seks može dogoditi svugdje, svakome i svačemu, i na sve moguće načine. Seks se otkriva kao odnos među stvarima, a ne među ljudskim bićima. Zato je pornografija revolucionarna - ona otkriva da je užitak oblik ‘otuđenja’, pretvaranja u stvar.
Počelo je s pičkama, kurcima, šupcima, ustima… a završilo je sa stopalima, lutkama, balonima, igračkama, bičevima, riječima, cyber-seksom, robotima… Seks se seli u sva područja, sve može biti kurac i pička. Štoviše, čini se da su stari kurac i pička (kao par) čak passé, da se avangardni seks danas događa negdje drugdje. Seks je nomad – plantaže pičaka mogu uspijevati svugdje, seks je anorganska forma prilagodljiva svim uvjetima - živim, mrtvim i poluživim, tjelesnim, jezičkim, bestežinskim, međuplanetarnim, međudimenzijskim, analognim i digitalnim. Sada je seksualnost osamostaljena, autonomna, i nikome ne pripada. Ne uživaju ljudi, nego uživa sam užitak, a on se može dogoditi svugdje, na sjecištima bilo čega.
Suvremena književnost počinje to shvaćati. Doug Rice seks tretira kao vampirsko-mutantsku formu žudnje, mjesto prepletanja riječi i tijela – seks je tumor žudnje – a Eurudice, donekle staromodnije, kao prostor spajanja svih oblika oslobađanja – seks je tumor slobode. Za Ricea i Eurudice seks čudnovato raste (nadrasta podjelu na pičke-i-kurce) i postaje čudovište mogućnosti. Seks postaje alien.
Burroughs je tvrdio da je ljubav nešto što su izmislile žene i nametnule muškarcima; Eurudice tvrdi obratno, da su ljubav izmislili muškarci i nametnuli je ženama. No, možda je ljubav izmislio seks (kao izvanzemaljski alien) kako bi mogao iskorištavati i muškarce i žene. Jer seks ne ispunjava tebe, on te otima: kad svršavaš, tvoj život više nije tvoj, ti si otet u seks. Pornografija to ismijava. Za nju je seks tumor užitka.

Nema komentara:

Objavi komentar